Καταρρίπτεται
και χρονολογικά η δήθεν
εισαγωγή του Φοινικικού
Αλφαβήτου στην Ελλάδα,
από αρχαίο Ελληνικό ιστορικό
κείμενο.
Τα
επιπλέον σχόλια μου θα είναι πάντα μέσα
σε παρένθεση και θα έχουν στην αρχή με
κόκκινο χρώμα, το
σύμβολο αυτό @
(@
Παραθέτω
μονοκόμματο το αρχαίο
Ελληνικό κείμενο).
«Από
την Κρήτη ο Λυκούργος
έπλευσε για την
Ασία, επιδιώκοντας, όπως λέγεται, να
σχηματίσει γνώμη
για τη διαφορά του τρόπου ζωής και των
πολιτευμάτων
συγκρίνοντας την Ιωνική πολυτέλεια και
τρυφή
με την Κρητική
διαβίωση,
απλή και αυστηρή, όπως
ακριβώς συγκρίνει ο γιατρός τα
τραυματισμένα και
άρρωστα σώματα με τα υγιή.
Εκεί,
όπως φαίνεται,
είδε
για πρώτη φορά και
τα ποιήματα του Ομήρου,
φυλαγμένα από τους απογόνους του
Κρεόφυλου
και
διαπιστώνοντας ότι σ’
αυτά συνυπήρχαν μαζί με τις ενασχολήσεις
με τις χαρές και τη διασκέδαση αξιόλογα
εξίσου θέματα για την πολιτική και την
εκπαίδευση, τα
αντέγραψε με προθυμία και τα συγκέντρωσε
για να τα μεταφέρει εδώ.
Γιατί
υπήρχε ήδη για
τα έπη αυτά
στους
Έλληνες
μια
σκοτεινή φήμη
και
κάποιοι είχαν κάποια κομμάτια τους,
γιατί η ποίηση
ήταν διαδεδομένη σποραδικά
και
όπως τύχαινε· γνωστή
πρώτος
και κυρίως την
έκανε
ο Λυκούργος».
(Πλούταρχος,
Βίοι Παράλληλοι, Λυκούργος – Νουμάς, 4
).
(@
«τα
αντέγραψε με προθυμία και τα συγκέντρωσε
για να τα μεταφέρει εδώ».
«ἐγράψατο
προθύμως καὶ συνήγαγεν ὡς δεῦρο
κομιῶν»:
Η
πληροφορία περί
της γραφής των αποσπασμάτων των Ομηρικών
επών
από
το Λυκούργο,
σε συνδυασμό με την κρατούσα άποψη ότι
η γραφή (το λεγόμενο
φοινικικό
αλφάβητο) εισήλθε στην Ελλάδα
περί το
700
π.Χ.,
ενώ
ο
Λυκούργος
έζησε
παλαιότερα,
επιτείνει το πρόβλημα και της γραφής
στην
Ελλάδα
και της καταγραφής των
Ομηρικών επών
που οργανωμένα έγινε από την ομάδα του
Ονομάκριτου
στα
χρόνια του Πεισίστρατου.
Η
προσωδία στον Όμηρο
(με
εναλλαγή σε σταθερό ρυθμό μακρών και
βραχέων σε δάκτυλους και σπονδείους
στο δακτυλικό εξάμετρο, με
φωνήεντα που δεν είχε το φοινικικό
αλφάβητο)
καθιστά πάρα
πολύ
ευάλωτη
και
καταρριπτέα τη
θεωρία περί εισαγωγής της Φοινικικής
αλφαβήτου στην Ελλάδα
από τη Φοινίκη
μετά τον
Όμηρο.
Σχετικά
με τη χρονολόγηση του βίου του νομοθέτη
Λυκούργου
:
Ο
Αριστοτέλης
τον τοποθετεί ως σύγχρονο του
Ιφίτου,
ο οποίος έζησε γύρω στα
884
π.Χ.
Με
τη συνδρομή του Ιφίτου
ο Λυκούργος
εγκαθίδρυσε την ιερή εκεχειρία της
Ολυμπίας,
σύμφωνα με την οποία απαγορεύονταν όλες
οι πολεμικές συγκρούσεις κατά τη διάρκεια
των Ολυμπιακών Αγώνων και προστάτευε
τους Ηλείους
από οποιαδήποτε ενδεχόμενη εχθρική
επίθεση.
Ο Ξενοφών
διαφοροποιείται σημαντικά από τον
Αριστοτέλη,
τοποθετώντας
τον Λυκούργο
περισσότερο
από 200
χρόνια νωρίτερα,
δηλαδή στην εποχή των Ηρακλειδών
(Xen. Rep. Lac. 10.8).
Εδώ
και το αρχαίο
Ελληνικό κείμενο:
«Ἀπὸ
δὲ τῆς Κρήτης ὁ Λυκοῦργος
ἐπὶ Ἀσίαν ἔπλευσε, βουλόμενος, ὡς
λέγεται, ταῖς Κρητικαῖς διαίταις,
εὐτελέσιν οὔσαις καὶ αὐστηραῖς, τὰς
Ἰωνικὰς πολυτελείας καὶ τρυφάς, ὥσπερ
ἰατρὸς σώμασιν ὑγιεινοῖς ὕπουλα καὶ
νοσώδη, παραβαλὼν ἀποθεωρῆσαι τὴν
διαφορὰν τῶν βίων καὶ τῶν πολιτειῶν.
ἐκεῖ δὲ καὶ τοῖς Ὁμήρου
ποιήμασιν
ἐντυχὼν πρῶτον,
ὡς ἔοικε, παρὰ τοῖς ἐκγόνοις τοῖς
Κρεοφύλου διατηρουμένοις, καὶ κατιδὼν
ἐν αὐτοῖς τῆς πρὸς ἡδονὴν καὶ
ἀκρασίαν διατριβῆς τὸ πολιτικὸν καὶ
παιδευτικὸν οὐκ ἐλάττονος ἄξιον
σπουδῆς ἀναμεμιγμένον, ἐγράψατο
προθύμως καὶ συνήγαγεν ὡς δεῦρο κομιῶν.
ἦν γάρ τις ἤδη δόξα τῶν ἐπῶν ἀμαυρὰ
παρὰ τοῖς Ἕλλησιν,
ἐκέκτηντο δὲ οὐ πολλοὶ μέρη τινά,
σποράδην
τῆς ποιήσεως, ὡς ἔτυχε, διαφερομένης·
γνωρίμην δὲ αὐτὴν καὶ μάλιστα πρῶτος
ἐποίησε
Λυκοῦργος».
(Πλούταρχος,
Βίοι Παράλληλοι, Λυκούργος – Νουμάς, 4
).
Αναρτήθηκε:
Γεώργιος Γρηγορομιχελάκης : Συγγραφέας,
Ιστορικός Ερευνητής.
Πολύ καλό, ως συνήθως
ΑπάντησηΔιαγραφήΕδώ υπάρχουν πλείστα θέματα. Έτσι, φίλτατε θεματοθέτα, υποχρεωτικώς τα καταθέτω ευθύς αμέσως.
ΑπάντησηΔιαγραφή(1) Περί του Λυκούργου υπάρχουν πολλές ενστάσεις, όσον αφορά την χρονολόγησίν του, τις οποίες καταγράφει ο Πλούταρχος.
(2) Σε άλλες αναφορές του επί των "Παραλλήλων Βίων", αναφέρει ο Πλούταρχος ότι οι Λακεδαιμόνιοι τήρησαν τους νόμους του Λυκούργου περί τα τετρακόσια έτη, οπότε ο Λυκούργος χρονολογείται περί το 400π.α.χ.χ.
(3) Σε κάθε περίπτωση, ο Λυκούργος τοποθετείται μετά το 1.000π.α.χ.χ., εποχή βάσει της οποίας κατά την παράδοσιν οι Φοίνικες εισήγαγαν εν Ελλάδι το αλφάβητόν τους κατά την επίσημον ιστορίαν.
(4) Υπάρχει παράδοση ότι ο Όμηρος είναι απόγονος του Οδυσσέως ή καί ο ίδιος ο Οδυσσέως. Υπάρχει μάλιστα καί σχετικό βιβλίο προς αυτό.-